Microgeschiedenissen over omwentelingen, migratie en verlies door Mounira Al Solh. In een verscheidenheid aan vorm - zoals tekeningen, video’s, textiel en schilderijen - en in een taal die zich vervlecht met je eigen gedachten en verhalen over ‘thuis’.
Geboren in een land dat een turbulente tijd meemaakte – in 1975 brak in Libanon een burgeroorlog uit die leidde tot het marginaliseren van meningen, bevolkingsgroepen en moordaanslagen – kent Mounira Al Solh ervaringen over repressie, ontheemding en verlies van binnen uit.
In haar werk brengt ze omstandigheden en gebeurtenissen die zich ergens ver weg op het wereldtoneel afspelen, menselijk en heel dichtbij. De vragen en verlangens die ze overbrengen, zijn wellicht herkenbaar voor iedereen – waar het ook is, die plek die je ‘thuis’ noemt.
Te zien in deze expositie
NOA (Not Only Arabic) Magazine en de Lackadaisische Zonsondergang tot Zonsondergang
In het NOA Magazine publiceert Mounira Al Solh verhalen over vrouwen die zich verzetten tegen onderdrukking en geweld tegen vrouwen in Arabische samenlevingen. Om politieke redenen kan het in Beiroet niet openbaar worden verspreid. Daarom is het daar alleen op geheime locaties en op afspraak te lezen.
De 4e editie van NOA is vertaald in het Nederlands en ligt tijdens de expositie in Dat Bolwerck– in een tent waarop Mounira Al Solh met borduurwerk refereert aan hoe het haar als kind lukte om in slaap te komen, dwars door het geweld en lawaai van de Libanese burgeroorlog heen. De editie is ook te lezen in het Engels en Arabisch.
À la santé des alliés (2003- 2019) - video
Korte verhaaltjes, geschreven en getypt, die enerzijds vertellen over persoonlijke en historische feiten tijdens de periode van de politieke omwenteling in Libanon en anderzijds weergeven wat Mounira Al Solh over deze periode heeft gehoord van familieleden. Zo schept ze parallelle verhalen over dezelfde traumatische gebeurtenissen, steeds op een andere manier. ‘ Deze video had zo kunnen beginnen…’ om even later weer opnieuw te starten met deze tekst en een andere beelden en fragmenten.
Dit videowerk was in een vroeg stadium van bewerking te zien als onderdeel van een installatie in de Giardini van de Biënnale van Venetië in 2015 – samengesteld door Okwui Enwezor.
I strongly believe in the right to be frivolous (2021 – nu)
Deze serie tekeningen is ontstaan uit persoonlijke ontmoetingen en gesprekken met Syrische vluchtelingen en anderen die onder dwang vanuit het Midden-Oosten naar Libanon, Europa, de Verenigde Staten en andere delen van de wereld zijn uitgeweken. Geleidelijk aan zijn deze gesprekken overgegaan van hoopvol over nieuwe kansen - na de volksopstand in Syrië - naar somber en urgent vanwege de daaropvolgende Syrische oorlog. Iedere tekening, gemaakt op geel juridisch papier om naar de bureaucratie te verwijzen die verbonden is aan de status van politiek vluchteling, is gebaseerd op persoonlijke ontmoetingen van Al Solh.
Lokman Slim
Op 4 februari 2021 werd Lokman Slim op gruwelijke wijze vermoord. Deze activist, uitgever, schrijver, filmmaker en tegenstander van de machthebbers in Libanon, was voor velen in de culturele scene van Libanon een bekende. Ook voor Al Solh. Zijn dood voelde voor haar als moord op een deel van haar eigen leven.
De begrafenis was zeer indrukwekkend en markeerde de veerkracht van de Libanese activisten, kunstenaars, journalisten en alle vrienden van Lokman. Op die dag schilderde Al Solh die scène opnieuw, als een persoonlijke therapie en herinnering aan dat intense moment in de Libanese en regionale geschiedenis.
Words of Love
In Love And Blood - بالحبّ بالدّم
Geschriften op de muur en borduurwerken (2019- nu)
Het uitgangspunt van dit werk – waarbij vrouwen uit heel Sri Lanka zijn betrokken - zijn vijftig woorden die betrekking hebben op liefde, samengesteld door Ibn Qayyim Al-Jawziyya, een in Damascus geboren dertiende-eeuwse islamitische theoloog en schrijver. Passie, nostalgie, gekte, bloed.. in deze verzameling komen ze allemaal voorbij.
De uitdrukkingen werden vertaald naar Tamil en Sinhala besproken met een groep van 24 vrouwen. Op verschillende stoffen – gekregen of gevonden – borduurden ze de woorden die hen het meeste na staan en voegden nu en dan ook woorden toe die bij henzelf resoneerden als het gaat over de liefde. Hier en daar voegde Al Solh een tekening toe of een afwerking in de compositie.
De periode waarin ze aan het project werkten, viel samen met een tijd van lockdowns en grote financiële onzekerheden. Hierdoor was weinig onderling contact mogelijk en dat leidde als vanzelf naar een situatie waarin de deelnemers – ieder op een eigen plek – contempleerden over hoe uitingen van intimiteit en tederheid hen door deze maanden heen hielpen. Samen creëerden ze een virtuele gemeenschap waarin ze elkaar gezelschap hielden en creatieve troost brachten.
De woorden zijn inmiddels ook vertaald in het Frans, Engels, Nederlands en – speciaal voor deze expositie – in het Achterhoeks.
Mounira al Solh's medewerkers voor dit project: Aparna Samarakoon, Catharina Danial, Chandrani Perera, Daisy De Silva, Duminda Kumarasinghe, Irene Karunadasa, Kanchana Manohari, Kema Kodikara, Kitty Ritig, Maya Kellegama, Mrs. Selvanayagi, Nadhuni, Nawka Siriwardena, Neela Kumarasinghe, Nusrath Abdul Aziz, Preethi Vijayasiri, Priyangani Silva, Ramani Siriwardena, Sabeen Omar, Sameena Abdul Aziz, Saumya Vijayasiri, Seema Omar, Shahdia Jamaldeen, Sriyani Weerakoon.
Ongoing work – in samenwerking met de gemeenschap
Mounira Al Solh’s werk is in vaak ‘ongoing’. Zo zullen de bestaande werken Words of Love en I Strongly Believe in the Right to be Frivolous verder groeien binnen de muren van Dat Bolwerck. Samen met mensen uit de Zutphense gemeenschap en migranten die hier een nieuwe plek hebben gevonden, tekent ze nieuwe verhalen op. Daarin werkt ze samen met de stichting Buddy to Buddy die ‘locals’ in verbinding brengt met migranten en vluchtelingen.
www.buddytobuddy.nl
Met dank aan Mondriaan Fonds, Gemeente Zutphen, Stichting Wijnhuisfonds en Super Natuur en in samenwerking met Stichting Buddy to Buddy.
Donderdag tot en met zondag van 11:00 tot 17:00 uur
Mounira Al Solh (Beiroet 1978)
Mounira Al Solh studeerde schilderkunst aan de Libanese Universiteit van Beiroet (1998-2001) en beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (2003-2006). In 2007-2008 verbleef ze aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Haar werk is onder meer getoond in The Art Institute of Chicago, KW Institute for Contemporary Art (Berlijn), het Van Abbemuseum (Eindhoven), de Biënnale van Venetië, tijdens dOCUMENTA 14 (Kassel) en zeer recent op de Biënnale van Busan in Korea. Ze werd genomineerd voor de 2015 Abraaj Group Art Prize in Dubai en in 2009 voor de Volkskrant Beeldende Kunst prijs.
Behalve een internationaal kunstenaar is Mounira Al Solh sterk betrokken bij maatschappelijke initiatieven en organiseert ze vanuit haar eigen cultuurhuis Modka Beiroet samen met Fadi el Tofeili en Rosa van Goudoever - in haar woonplaats Zutphen - tentoonstellingen, concerten en workshops.
Mounira Al Solh wordt vertegenwoordigd door de Sfeir-Semler Gallery, in Beiroet en Hamburg en door Zeno X Gallery in Antwerpen, waar op dit moment een solo tentoonstelling van haar te zien is.