Leonor Faber-Jonker (1987) is historicus, schrijver, kunstenaar en curator. Ze studeerde moderne geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht en is PhD-kandidaat aan de Universiteit van Leiden. Terugkerende onderwerpen in haar werk zijn herinnering, persoonlijke geschiedenis en lagen van betekenis van objecten en beeldmateriaal.
Leonor schreef No Future Nu. Punk in Nederland 1977-2012 (Lebowski, 2012) en was samensteller van het fotoboek Bettie Ringma en Marc H. Miller – Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980 (Lecturis, 2023). Ze was wetenschappelijk curator van de eerste Europese tentoonstelling over de Namibische genocide in het Mémorial de la Shoah in Parijs en in 2018 verscheen More Than Just an Object, over schedels van slachtoffers van deze genocide. Ze publiceerde onder meer in Extaze, Tubelight, Gonzo (circus) en Metropolis M. In opdracht van Marion Art Gallery schreef ze in 2019 het essay ‘Making Micro Worlds: How Martha Colburn Finds the Largest of Truths in the Smallest of Things’.
Voor Dat Bolwerck belicht Leonor, zelf collagist, de transgressieve werking van collage aan de hand van het werk van Martha Colburn. Ze laat zien hoe Colburn materiaal verzamelt, verknipt en tot leven brengt in een proces dat zij zelf vergelijkt met ‘Frankenstein die een Balinees poppentheater maakt in een donker steegje.’ Is destructie een voorwaarde voor creatie?
“De films van Martha Colburn spreken mijn diepste instincten aan. De eindeloze, kleurrijke mogelijkheden brengen lang vergeten jeugdherinneringen terug, toen feit en fictie vrij in elkaar overvloeiden. (...) Haar werk staat in de traditie van rariteitenkabinetten, wonderkamers gevuld met buitengewone objecten. Een imaginaire wereld om de wereld te begrijpen..” – Leonor Faber-Jonker
19.30 - 20.30 uur