De serie ArtEZ responds to is in samenwerking met ArtEZ Arnhem opgezet. Op de vide toont Dat Bolwerck in het kader van de serie ArtEZ responds to #6 de multidisciplinaire presentatie Flesh, Fish and Fear van Ina Darakchieva, Alicja Strzeszewska en Floyd Schleußinger.
Only One Remains door Ina Darakchieva
Wat Ina het meest fascineert, is de dubbele aard van isolatie. Aan de ene kant kan het een ruimte voor reflectie bieden, een terugtrekking in het zelf. Aan de andere kant kan het een vruchtbare bodem zijn voor de donkerste projecties van de geest. Met Only One Remains verkent Ina de diepgaande en vaak verontrustende impact van eenzaamheid: een stille horror waarin de angst organisch groeit tot een uiteindelijke, schokkende onthulling.
Dit project begon met een eenvoudige vraag: Is de eenzaamheid zelf angstaanjagend, of zijn het de gedachten die opkomen in haar aanwezigheid? Ina’s korte psychologische horrorfilm draait om een vrouw die zich in een wereld bevindt die volledig leeg is — een plaats waar haar bestaan in het niets lijkt te vallen bij de uitgestrekte, stille ruimten om haar heen. Maar terwijl het verhaal zich ontvouwt, begint iets haar te schaduwen: een twijfelachtige entiteit die haar bewegingen, stappen en gebaren weerspiegelt. Deze aanwezigheid, sinister maar stil, verhoogt de spanning naarmate duidelijk wordt dat de grootste dreiging niet van buitenaf komt. Het zijn niet de monsters buiten ons die we moeten vrezen, maar de monsters binnenin onszelf.
3D-Installatie door Alicja Strzeszewska
De 3D-installatie van Alicja reflecteert zowel op Ina’s film en de thema’s die daarin aan bod komen, als op Alicja’s eigen artistieke praktijk. Het centrale idee van de installatie is de dualiteit van menselijke persoonlijkheden: hoe sommigen — zo niet wij allemaal — een soort duisternis in zich dragen, en hoe we ons inspannen om deze duisternis te verbergen.
De installatie sluit aan bij Ina’s film: de vrouw symboliseert het “goede” personage, terwijl de entiteit de “slechte” vertegenwoordigt. Het uitgangspunt van de installatie is gebaseerd op gewelddadige criminelen, in het bijzonder moordenaars, die erin slagen hun slachtoffers, families en vrienden bijna tot het laatste moment te misleiden. De installatie bevat geluid en 2D-beelden waarmee de kijkers kunnen interageren, waardoor een gelaagde ervaring ontstaat die zowel confronterend als inzichtelijk is.
Performance door Floyd Schleußinger
De performance van Floyd Schleußinger richt zich op de impact van diepzeevissen op zowel het maritieme ecosysteem als op het menselijk lichaam van de arbeiders. Door het maritieme ecosysteem een stem te geven in de vorm van een godheid van de oceaan, en de enorme massa vissen te reduceren tot een enkele vis, stelt Schleußinger de machtsverhoudingen opnieuw vast en geeft hij elk personage gelijk belang.
Drie belichaamde personages — de godheid van de oceaan, de vis en de visser — delen hun verhalen in een soort voorgeborchte toestand. Hun verhalen brengen vragen naar voren: wie draagt de schuld? Is er een verband tussen hun lotgevallen? En hoe kan er saamhorigheid bestaan in een wereld die zo gescheiden is? Deze performance nodigt de kijker uit om deze complexe relaties te overdenken en nieuwe perspectieven te omarmen.
Zie openingstijden
Ina Darakchieva (Plovdiv, 2002) is een Bulgaarse multidisciplinaire kunstenaar gevestigd in Nederland, wiens praktijk zich verdiept in de complexe wisselwerking tussen digitale en fysieke domeinen, geest en realiteit, controle en het gebrek daaraan. Centraal in hun werk staat het concept van de digitale Glitch, dat zowel als metafoor als als lens dient om identiteit, realiteit en maatschappelijke normen te onderzoeken. Darakchieva beschouwt de Glitch als een uitdrukking van hun vloeiende en ‘defecte’ identiteit en omarmt fouten en verstoringen, waardoor optische illusies en visuele manipulaties ontstaan in hun schilderijen, videowerken en foto’s.
Hun meest recente werk is geïnspireerd op horror, bloedvergieten en psychologische thrillers, en verweeft deze genres met psychologische verkenningen van het zelf. Darakchieva onderzoekt de meergelaagde aard van de mens, brengt de meest verborgen en vaak onbegrepen hoeken van het menselijke onderbewustzijn naar voren en creëert verhalen, waarbij de kijkers worden geconfronteerd met hun eigen interne conflicten.
Door gefragmenteerde beelden, beklijvende verhalen en onsamenhangende esthetiek te integreren, roept Darakchieva's werk vragen op over hoe het zelf wordt gevormd door de voortdurende dialoog tussen de innerlijke wereld en zijn externe omgeving. Via hun kunst nodigen ze het publiek uit om het lichaam, de identiteit en de realiteit opnieuw te verbeelden buiten normatieve kaders, waarbij ze de schoonheid en complexiteit van imperfectie en ontwrichting onthullen.
Alicja Strzeszewska (Warszawa, 2002) is een Poolse kunstenaar, gevestigd in Nederland, wiens werk duikt in de donkere schuilhoeken van de menselijke natuur. Alicja onderzoekt de dissonantie tussen onze primaire driften en de maatschappelijke rol die we aannemen om deze te onderdrukken en te verbergen. Haar kunst worstelt met geweld, moord en kannibalistische verlangens - niet als verre verschrikkingen, maar als intrinsieke facetten van de menselijke conditie, op de loer onder het gepolijste fineer van betrouwbaarheid en beleefdheid.
Door haar onderzoek onderzoekt Alicja het menselijk lichaam als subject en symbool, waarbij ze de fysieke anatomie ervan ontleedt en de psychologische en maatschappelijke lagen blootlegt die onze duistere impulsen maskeren. Haar werk reflecteert op de manier waarop individuen zichzelf presenteren als 'goed', terwijl ze het verlangen naar kwaad en overtreding verbergen dat onder de oppervlakte sluimert.
Alicja zet ook vraagtekens bij de keuzevrijheid en het nut van het lichaam na de dood, en confronteert taboes rond eigendom, autonomie en de brutale mogelijkheden van vlees. Door deze spanningen bloot te leggen, roept haar werk ongemak, nieuwsgierigheid en een confrontatie met onze eigen verborgen verlangens op.
Floyd Schleußinger (Murnau a. Staffelsee, 1998) is een Duitse kunstenaar gevestigd in Nederland. Via performance, video en textielwerk wordt hun praktijk ingebed in storytelling. Van een make-upmagnaat tot een mislukte kunstenaar, tot een spookvis en een oceaangod: Schleußinger worstelt met de onderwerpen genderperformativiteit, hyperrealisme en ecologische vernietiging op een humoristische, speelse manier, waar het publiek om kan lachen. deze ongracieuze, onhandige karakters. Met zorg en intentie duikt Schleußinger in de wereld van hun personages en laat ze tot leven komen via kostuums, bodypaint, verschillende accenten, gezichtsuitdrukkingen en houdingen.